headernieuw4

Myofaciale trigger point therapie / Dry Needling

Dry Needling

Dry needling / Myofaciale trigger point therapie is een techniek waarbij een zeer dun naaldje door de huid en spier direct in een triggerpoint wordt geprikt.

Zo'n triggerpoint is een zeer plaatselijke verharde en pijnlijke plek in een spier, die de oorzaak kan zijn van allerlei pijnklachten. De term Dry Needling komt omdat er geen vloeistof wordt geïnjecteerd.

De behandeling Dry Needling richt zich dus op klachten waarbij de spieren gespannen zijn en pijnklachten geven (dat kan ook op andere plekken in het lichaam zijn). Voorbeelden zijn hoofdpijn, lage rugklachten, tennis– of golfers elleboog, e.d.

Door het gericht prikken met een naaldje worden de spierverhardingen losgemaakt. Vaak zijn er meer spieren bij betrokken en kunnen klachten zich uitbreiden.

Bron: o.a. praktijk voor NSA Groningen.

Myofaciale trigger point therapie / Dry Needling

Onder een myofasciaal pijnsyndroom verstaat men klachten in het houdings- en bewegingsapparaat die veroorzaakt worden door de aanwezigheid van myofasciale triggerpoints (MFTP).

Een myofasciaal triggerpoint (pijnlijke spierverharding) kan bewegingsbeperking, stijfheid, krachtsverlies en pijnklachten veroorzaken.

Myofasciale triggerpoints worden vaak over het hoofd gezien bij klachten en pijn van het houdings- en bewegingsapparaat.

De schattingen door onderzoekers gedaan naar het voorkomen van myofasciale triggerpoints als oorzaak van pijnklachten in het spierstelsel variëren sterk van 21% - 93%! Gebrek aan diagnostische kenmerken, ongetraindheid van de onderzoekers, verschillen in patiëntengroepen en de duur van de klachten veroorzaken deze verschillen.

Contact / Openingstijden

Fysiotherapie Goor

Adres: Irisstraat 2 - 21
Postcode: 7471 AV
Plaats: Goor

Tel: 0547 - 27 24 54

Openingstijden:

- Maandag 07:30 - 19:00 uur
- Dinsdag t/m Vrijdag 07:30 - 18:00 uur

M: info@fysiotherapiegoor.nl
WhatsApp: 06 23740763
Wij maken gebruik van Zorgmail voor veilige communicatie met andere zorgverleners.

Social